Tuli sitten keskusteltua muutaman tutun kanssa pääkaupunkiseudun metroratkaisuista. Itse olen varovaisesti sitä mieltä, että länsimetron sijaan kannattaisi rakentaa seuraavankaltainen metrolinja. Kamppi - Töölö - Meilahti - Länsi-Pasila - Itä-Pasila - Sörnäinen. (Kunnallinen suunnittelija pistäköön tarkat pysäkin paikat, itselleni tärkeää on idea).
Tämä metrolinja, varsinkin yhdistettynä Helsingissä kaavailtuun Pasilan voimakkaaseen uudisrakentamiseen tekisi uuden ja vanhan metrolinjan määrittämästä silmukasta hyvin voimakkaasti yhtenäisen kaupunkialueen, jossa liikkuminen olisi helppoa ja nopeaa. Eri alueille voisi muodostua vielä nykyistäkin paremmin omat imagonsa, kuten monissa maailman suurkaupungeissa jo on.
Vaihtoehtoina olisi joko rakentaa tämä metro siten, että Kamppi ja Sörnäinen ovat päätepysäkkejä (ehkäpä jopa jatkaa jompaan kumpaan suuntaan eteenpäin), tai sitten hyödyntää nykyistä metrorataa ja tehdä tästä metrosta silmukka.
Kuten aiemminkin sanoin, en ole kaupunkisuunnittelija, enkä myöskään ole tehnyt kustannus/hyötylaskeskelmaa moisesta vaihtoehdosta. Maallikon silmiin se kuitenkin vaikuttaisi järkevältä ratkaisulta, joka voisi parantaa kaupungin liikkumismahdollisuuksia oivalla tavalla - huomattavasti enemmän kuin länsi-metro, joka arvioiden mukaan nopeuttaisi matka-aikoja keskustaan kahdella minuutilla niiltä, jotka asuisivat metroaseman kohdalla ja mahdollisesti hidastaisi niiden kohdalla, jotka joutuvat käyttämään syöttöliikennettä metroon ja eteenpäin.
Kertokaapa, mitä olette mieltä tuollaisesta metrolinjauksesta?
Osa-ongelmana tässä ilmeisesti se, että valtio suosii länsimetroa maksamalla siihen noin kolmanneksen avustusta, muttei silmukkametroa, joka jäisi ilman avustuksia.
Artificial Intelligence in the Knowledge Economy
2 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti