tiistaina, tammikuuta 31, 2006

Le Mans

Lapsena meillä oli kotona MSX Spectravideo 728. Säästimme rahaa siihen pitkään isoveljen kanssa ja saimme vihdoin vanhemmat suostuteltua maksamaan loput tietokoneesta. Se maksoi kai kokoluokkaa 2500-3000 markkaa, josta veljen kanssa pienistä kuukausirahoista olimme säästäneet kai 500 markkaa.

Tuohon tietokoneeseen meillä oli yhdessä vaiheessa konsolipeli, nimeltään kai Le Mans - en muista enää varmasti. Siinä ajettiin rallia kuvakulma oli suoraan ylhäältä ja kaasuteltiin hirmuisesti ja ohitettiin toiset autot vasemmalta ja toiset oikealta. Hirmuista puikkelehtimista kaistojen välillä siis.

Muistan kuinka veljeni joskus huomautti minulle pyöräilytyylistäni, että emme pelaa Le Mansia nyt. Ohittelin samalla tavalla villisti yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä niin jalankulkijoitakin vasemmasta reunasta ja oikeasta reunasta kunnolla pujotellen.

Tuo pujottelu muistuu mieleeni, kun ajan päivittäin töihin ja takaisin. Tunnustan ajavani usein paikallisilla nelikaistaisilla moottoriteillä ylinopeutta. Tänä aamuna ajoin kaiketi noin 125 km/h (80mph), kun nopeusrajoitus on noin 100 km/h (65mph). Takaa tulee auto, joka koukkaa taakseni; ajaa siinä muutaman hetken ohittaakseen oikealla puolella olevan auton. Sitten hän vaihtaa yhden kaistan oikealle ohittaen minut ja jatkaa taas yhden kaistan oikealle ohittaakseen seuraavan. Seuraavaksi vaihtaen kaksi kaistaa vasempaan ohittaen lisää autoja. Ja tätä näkee täällä joka päivä ja koko ajan.

Hämmentävää, huvittavaa ja vaarallista. Suurimmassa vaaravyöhykkeessä näiden kaahareiden lisäksi lienevät ne, jotka ajavat hiljaisinta vauhtia. Heidän takaansa ilmestyy koko ajan suurella nopeudella autoja, joita he joutuvat varomaan. Kaistojen vaihdosta tulee uhkapeliä. Siksi moottoritiellä liikenne sujuukin turvallisimmin, kun ajaa samaa vauhtia kuin kaikki muutkin; tai niinkuin paikalliset ajattelevat, hiukan nopeampaa kuin muut. On nimittäin paljon helpompi havaita edessä olevien autojen tekemisiä kuin sekä edessä olevien autojen tekemisiä, että takana olevien autojen tekemisiä.

Ei kommentteja: