Ostin itselleni auton viime viikon tiistaina. Sellaisen täkäläisittäin pienen Volkswagen Jettan vuosimallia 1999. Alunperin en pitänyt ollenkaan ajatuksesta, että täällä täytyy hankkia auto, mutta huomasin pian, että elämä ilman autoa on täällä hyvin hankalaa. Lähimpään ostoskeskukseen on reilu 2 kilometriä matkaa ja bussimatkalla puolivälissä joutuu vaihtamaan linjalta toiseen. Matkustajat ovat kyllä mukavia ja puheliaita.
Nyt olen sitten ajellut puoli toista viikkoa omalla autollani ja se alkaa pikkuhiljaa oikeasti tuntumaan ei pelkästään omalta, vaan melkein kuin oman itseni jatkeelta. Se on osa minua. Nyt ymmärrän ensimmäistä kertaa sen, mitä eräs ystäväni selitti, kun hän kertoi tietokoneen olevan enemmän kuin laite. Hänelle tietokone oli hänen itsensä jatke, olennainen osa häntä. Muistivarasto asioille, jotka eivät mahdu aivojen muistiin ja väline informaation löytämiseen ja käsittelyyn. Aivot olivat oppineet pitämään tuota laitetta lähes yhtä tiiviinä osana minää kuin esimerkiksi nämä kädet, joilla tätä viestiä kirjoitan.
Luulenpa, että monilla suomalaisilla on samanlainen suhde kännykkään. Se ei ole väline, jolla voidaan kommunikoida toisten ihmisten kanssa, vaan se on osa minää, jolla kommunikoidaan toisten ihmisten kanssa. Mietipä, oletko koskaan lähtenyt ulos kotoasi ilman kännykkää, ja havaitessasi tämän kokenut itsesi ikäänkuin alastomaksi?
Joka tapauksessa minusta on tullut hyvin nopeassa ajassa auton omistaja ja on vaikea kuvitella, että haluaisin enää elää ilman autoa tulevaisuudessa. Eli Suomeen palatessa, luultavimmin jostakin täytyy repiä se raha, jolla auton ostaa ja rahoittaa. On se mielenkiintoista kuinka nopeasti sitä tottuu apuvälineeseen, joka helpottaa elämää niin monin tavoin. Kallis peli ja nyt alan ymmärtää, miksi ihmiset ovat valmiit sen aiemmin niin järkyttävän suurelta vaikuttaneen kustannuksen siitä maksamaan.
Muuten viime ja tämä viikko on ollut hiljaiseloa. Olen yrittänyt ottaa rauhallisesti, jotta jouluna alkanut flunssa vihdoin paranisi. Kurkku on vieläkin kovin kipeä ja toivon, että huomenna olen riittävän hyvässä kunnossa, etten riko ääntäni esitelmöidessäni. Tänään pitää vielä valmistella esitys HIPistä huomista varten.
How many people work for the U.S. federal government?
36 minuuttia sitten
9 kommenttia:
Jätit mainitsematta sen kaikkein mielenkiintoisimman, eli paljonko auto siellä maksaa ja bensa ja tuleeko siihen muita pakollisia kustannuksia jne.
Hyviä kysymyksiä. Autoni maksoi $5300, vakuutus maksaa runsaan $80 kuukaudessa ja bensa n. $2.30-2.50 per gallona. Elikä aika paljon halvempaa kuin vastaava Suomessa.
Enta lainaehdot? Vai leasaatko, kun kuitenkin on varmaan vain 1/2 vuoden omistus kyseessa?
Itse ajattelin ostaa tana viikonloppuna kaksipyoraisen menopelin... :)
mb
Käteisellä ostin auton. Sain sen verran ennakkoa korkeakoululta matkaan lähtiessä, että käteisosto onnistui.
Unohdin mainita vielä yhden oleellisen autoilua kallistuttavan tekijän. Täällä yliopistolla parkkilupa maksaa $75/kuukausi. Enemmän kuin kuukausikortti bussijärjestelmään...
VOLKSWAGEN BORA 1.6; 1999; 12900 EUR;
Eli kalliimpia ovat hintapyynnöt vanhasta autosta täällä Suomessa. Tosin: jotta hinnasta voisi sanoa jotain varmempaa, pitäisi verrata kuntoa - erityisesti ajettuja kilometrejä (kaupunkiajoa vai maaseutuajoa). Oheinen hintaesimerkki lienee jälkimmäistä, Seinäjoelta nimittäin.
Itselläni täyskaskovakuutus maksaa (lainasopimuksen kylkiäisenä) vain 60 EUR/kk. Mitä tuo sinun vakuutuksesi sisältää? Onko se noin Kaskon veroinen vai pelkkä liikennevakuutus?
Helsingissä pitäisi hintaan laskea vähintään asukaspysäköintilupa, 36 EUR/vuosi.
--
Iiro
Autolla on takanaan n. 175 000 kilometriä. Sen bluebook retail value on n. 7000 dollaria. Auto vaikutti muuten olevan hyvässä kunnossa, mutta maalipinnan kanssa on hiukan ongelmia, eli pois Kaliforniasta sitä ei kannata viedä. Tosiaankin kyllä sitä hintaeroa syntyy aika roimasti Suomeen verrattuna näemmä.
Vakuutus sisältää about kaiken mahdollisen, eli lienee lähinnä täyskaskoa.
Tästäpä tulikin mieleeni, että pitäisi saada autoihin kilometrimittarin lisäksi moottorinkierrosmittari. Jälkimmäinen kertoisi enemmän moottorin kunnosta kuin edellinen, jota koko ajan käytetään. Kierrosmittaria ei kai valitettavasti ole missään autossa.
--
Iiro
Mielenkiintoinen idea, eikä ollenkaan mahdottomuus toteuttaa. Pitäisi vaan löytää sopiva kanava (tuttu, tai tutun tuttu) ja ehdottaa ideaa.
Tai ehkäpä kierrosmäärän lisäksi pitäisi mitata jonkinlaista moottorin vanhenemisindeksiä, jossa painotettaisiin suuria kierrosnopeuksia enemmän kuin moottorille ystävällisiä alempia (olettaen että kuluminen ja vahinko ei ole suoraan verrannollinen kierrosmäärään).
Lähetä kommentti